ریمپ سمند توربو
نوشته شده توسط : nima

آیا با ریمپ خودر سمند توربو آشنا هستید آیا میدانید با ریمپ این خودرو چه تغییراتی بر روی سمند ایجاد میشود. در ادامه از مزایای این فرایند را خواهیم گفت و به طور کلی این خودرو را از لحاظ فنی و مزایای و معایب مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای انجام ریمپ خودرو خود میتوانید با دکتر ریمپ همراه باشید.

عملکرد فنی:

هنگام درجا کارکردن موتور EF7 توربو، صدایی معمولی را شاهد هستید و شاید بد نباشد همینجا برای خوانندگان عزیز چند نکته را درباره توربو توضیح دهیم. اولین نکته اینجاست توربو شارژ در یک بازه مشخص دورموتور وارد مدار شده و در دور موتور مشخصی خارج می گردد، در مورد موتور EF7 توربو تقریباً عدد ۱۸۰۰ دوربردقیقه، ابتدای ورود آن به سیکل احتراق بوده و تازمانیکه به ماکسیمم دور خود برسد، که دورموتور۲۰۰۰ است، راننده شاهد یک تاخیر یا مکث زیر پای خود خواهد بود که اصطلاح فنی آن لَگ (Lag) است و این نقص در تمامی خودروهای توربو وجود دارد و این مکث در خودروهای مختلف توربو به اشکال مختلف دیده می شود و بعضی از خودروسازان نظیر ب¬ام¬و به استفاده از توربوهای دوگانه روی آورده اند تا بتوانند توربینها را در زمان کمتری به سیکل کاری برسانند و مکث توربو را کاهش دهند. حال باید دانست که توربو موتور EF7 از دور موتور ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ در مدار است و دقیقا ۵۰۰ دور قبل از کات آف (۵۵۰۰) از مدار خارج می شود، و موتور تبدیل به یک Ef7 معمولی می شود به همین دلیل پیش بینی می شود از سرعت ۱۹۰کیلومتربر ساعت به بعد، روند دور گیری موتور در دنده ۵ کند شود. ضمنا در نظر داشته باشید که خودرو فقط در موتور و گیربکس و برنامه ریزی ایسیو تفاوت داشته و در سایر موارد نظیر ترمز و سیستم تعلیق همان سمند سورن ELX است و تنها تغییر قابل مشاهده لاستیک خودرو است که عرض آن به ۱۹۵ تغییر یافته. بنابراین در حین رانندگی ضعف ترمز نسبت به توان موتور واقف باشید تا در لحظات خاص با اقدامات به موقع دچار خظر نشوید.

 خودروهای نام برده با موتور ملی EF7 که برپابه توربو و اتمسفر تولید شده اند که سورن هم در لیست قرار دارد، توانسته نظر خیلی از دوستداران شتاب و قدرت را به خود جلب کند اما علاوه برجذابیت ها، یک سری مشکلات نیز برای مصرف کننده بوجود آورده اند از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

تغیرات ایجاد شده در ریمپ خودرو سمند

لیمیتر (محدود کننده) دورموتور:  دکتر ریمپ با تکیه بر دانش فنی خود توانسته کات آف این موتور را از طریق ریمپ تغییر و به یک عدد ایمن و استاندارد برساند.

قدرت پایین نسبت به حجم موتور: با وجود پیشرفته بودن موتور سورن توربو دکتر ریمپ با اصلاح جداول مرتبط و بصورت کاملا استاندارد باعث افزایش ۱۰% توان موتور، ۱۵% گشتاور بدون افزایش مصرف سوخت میگردد.زانبندی سیستم متغییر سوپاپ: برای اولین بار در ایران دکتر ریمپ می تواند جداول مرتبط با زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ VVT – CVT – VVTI را مورد بهینه سازی قرار دهد تا رفتار کلی موتور را بنا به نیاز مشتری تغییر دهد چرا که تایمینگ سیستم سوپاپ را مغز مکانیکال موتور میدانند. بنابراین با تغییرات زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ می توان نمودار گستاور و توان در هر نقطه مورد نظر بهینه سازی کرد. به عنوان مثال تمامی کسانی که در حرفه تیونینگ فعالیت میکنند میدانند که افزایش کاتاف موتور هیچ تاثیری در توان نهایی موتور ندارد و فقط با داشتن لوازم افتر مارکت مانند میل سوپاپ هایی با Duration ،Lift و Overlap بیشتر یا توربو شارژ با سایز بزرگتر میتوان تنفس موتور را بهبود بخشید تا از افت راندمان تنفسی و در نتیجه افت توان جلوگیری نمود. ما با تکیه بر دانش مهندسین دکتر ریمپ توانستیم زمان بندی میل سوپاپ را به نحوی تغییر دهیم که در دورهای بالا و افزایش کاتاف افت توان را به حداقل برسانیم و اگر مشتری نیاز به گشتاور بیشتر در دورهای پایین داشته باشد با اعمال تغییرات حداکثر گشتاور را در دور پایین تری داشته باشیم.

تغییرات بوست توربو با ریمپ ایسیو برای اولین بار اقدام به تغییرات جداول مربوط به بوست توربو شارژ در خودرو های سورن توربو و دنا پلاس توربو نموده است که افزایش بوست توربو شارژتا محدوده ای انجام میگردد که کمپرسور از راندمان مطلوب خارج نشده و در توربین دچار Back Pressure، کاهش راندمان موتور و افزایش دما در قطعات نشود

کاهش تاخیر توربو شارژ (Lag): این روزها خودروهای مجهز به موتور توربو شارژ در بازار زیاد شده است و مورد زیادی از گزارشات مربوط به نارضایتی مشتریان از تاخیر توربو شارژ یا Lag توربو می باشد که باعث می شود که خودرو سورن توربو در دورهای پایین تا زمانی که توربو به حالت Spool برسد کاهش توان محسوس و تاخیر و شتاب گیری پله ای داشته باشد. دکتر ریمپ به عنوان اولین شرکت به تغییرات دقیق و جداول ایسیو پرداخته است که باعث کاهش تاخیر توربو تا ۵۰۰ دور بر دقیقه شده است. به طور مثال بوست توربو در این خودرو در ۲۰۰۰RPM بوجود می اید که با انجام تغییرات توربو از ۱۶۰۰ درو بر دقیقه به حالت Spool میرسد.





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: