ریمپ خودرو زانتیا
نوشته شده توسط : nima

در این مقاله خودرو زانتیا را به طور تخصصی معرفی خواهیم کرد و میگوییم که ریمپ برای ایسیو این خودرو از چه پتانسیلی بر خوردار است. برای انجام ریمپ زانتیا می توانید با تیم تخصصی تیونینگ دکتر ریمپ همراه باشید و از تغییرات مربوط به ریمپ برای این خودرو متعجب بشوید.

معرفی خودروی زانتیا

زانتیا در ایران با مدلهای زیر ارائه شد:

SX 2.0 دارای موتور ۲۰۰۰ بوده ولی از چند آپشن نظیر ترمزABS ، ایربگ سرنشین و مه شکن جلو بی بهره است.

۱۸۰۰  دارای موتور ۱۸۰۰ است و خودرو به سیستم ABS مجهز می باشد. از قطعات دکوراتیو طرح چوب هم برخوردار می باشد. بصورت استاندارد مجهز به ایربگ راننده، سرنشین و ایربگ ساید می باشد.

۲۰۰۰ exclusive از موتور ۲۰۰۰ بهره برده و ترمز ABS و مه شکن جلو بصورت استاندارد بر روی آن نصب است. ولی از ایربگ ساید و طرح چوب داشبورد خبری نیست.

Facelift این مدل به لحاظ فنی همان مدل ۲۰۰۰ است که در نمای جلو تغییراتی داشته و مورد استقبال هم قرار نگرفت.

مزایای زانتیا: آپشنهایی همچون ایربگ، ترمز ABS و قابلیت تنظیم ارتفاع . زانتیا و ۲۰۶ اولین خودروهایی بودند که در ایران با سیستم ضد سرقت (immobilizer) عرضه شدند.

ایرادات زانتیا: بالا بودن قیمت قطعات مصرفی و بدنه. همچنین هزینه های نگهدری سیستم تعلیق که معمولاً با نشتی یا خرابی خود را نشان می­دهد. پایین بودن دهانه ورودی هوا، که در صورت عبور از مسیرهای پر آب احتمال ورود آب به موتور و تخریب جدی آن وجود دارد.

سیستم هیدرونیوماتیک در زانتیا، موجب شده تا سیستم تعلیق (با قابلیت تنظیم ارتفاع)، سیستم فرمان هیدرولیک و سیستم ترمز در این خودرو به همدیگر وابسته باشند. بنابراین کم شدن یا نشتی سیستم تعلیق بر روی این چند سیستم، همزمان تاثیر گذار خواهد بود.

 آیا ایسیو موتور زانتیا ۱۸۰۰ با پارس ELX یکی است؟                        

به لحاظ سخت افزاری بله ولی به لحاظ نرم افزاری با هم فرق دارند. زانتیا ۱۸۰۰ دارای سنسور اکسیژن دوم بعد کاتالیست و سنسور شتاب می باشد که در پارس ELX وجود ندارد.

زانتیا من ۵ سال پیش خیلی راحت تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می رفت اما الان نهایتا ۱۹۰ تا می رود، آیا با ریمپ درست می شود؟

معمولا بسیاری از دارندگان زانتیا، انتظار دارند به سرعتهای بالاتری دست پیدا کنند. در صورتیکه خودرو به لحاظ فنی و گرفتگی کاتالیزور مشکلی نداشته باشد، با کالیبره کردن آن با بنزین جدید این نیاز رفع خواهد شد.

آیا با ریمپ خودرو ، دمای آب زانتیا هم پایین می آید؟

روشن شدن فن در خودروی زانتیا در کنترل ایسیو نیست. شما می توانید با تعویض یونیت فن خودروی خود با نوع سبز رنگ، روشن شدن دمای فن را تا ۷ درجه کاهش دهید.

شما ریمپ را توصیه می کنید یا ایسیوهای استند الون (STAND ALONE) ؟               

از قدیم گفته اند هر چه پول بدی آش میخوری. طبیعتاً هزینه ریمپ از ایسیو های استندالون یا اجاستبل بسیار پایینتر است. ایسیوهای استندالون مناسب خودروهایی است که ایسیو فابریک برای آنها یافت نمی­شود یا تغییرات بنیادی در موتور ایجاد شده که از قابلیت های ایسیوی فابریک کاملا خارج است. البته باید بدانید در صورت تمایل به استفاده از ایسیوهای استند الون یا adjustable شما به سیم کشی مجدد موتور و اتاق جهت فعالسازی نشانگرها احتیاج دارید. بنابراین هزینه سیم کشی و کالیبراسیون مجدد این ایسیوها به هزینه های شما اضافه میگردد.

در مرکز تخصصی دکتر ریمپ تمامی کارهای تیونینگ خودرو و ریمپ ایسیو انجام میشود و با گارانتی 2 ساله برخوردار میباشد.

زانتیا در ایران با دو موتور عرضه شده:

موتور ۱۸۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ LFY با توان ۱۱۰ اسب بخار ایسیو BOSCH MP 7.3

موتور ۲۰۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ RFV با توان ۱۳۵ اسب بخار ایسیو BOSCH MP 5.2

جالب است بدانید موتورهای زانتیا خیلی راحت قابل نصب بر روی خانواده پژو می باشند. به همین دلیل بعدها ایران خودرو، پارس ELX را با موتور ۱۸۰۰ ۱۶ سوپاپ عرضه کرد و خیلی از افراد نیز موتور ۲۰۰۰ این خودرو را بر روی خانواده ۴۰۵ نصب می کنند.

ECU زانتیا به دلیل قدیمی بودن، قابل برنامه ریزی از پورت OBD نیست. بنابراین باید آنها را باز نموده و از قطعه زیف برای پروگرم مجدد آن استفاده کرد. این فرایند کاری، بسیار دقیق و ظریف است و باید به نحوی صورت گیرد که برد اصلی آسیب نبیند.





:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: